Ilmiöt

Juttusarjassa luonnostellaan ajankohtaisia ilmiöitä muotoilun maailmasta.

Helsingin vanhimman kävelykadun kotimaisia merkkejä tarjoava kivijalkamyymälä uudistui.

Helsingin Iso Roobertinkadulla sijaitseva pieniin paikallisiin merkkeihin keskittyvä liike sai viime keväänä uuden nimen, Frank/ie. Aikaisemmin myymälä tunnettiin nimellä Ovvn lähes seitsemän vuoden ajan. Sitä ennen paikalla toimi monien helsinkiläisten muistama Hund Park. Koska vaatemerkit olivat vaihtuneet tiuhaan viime aikoina, myymälä halusi uudistaa visuaalisen ilmeen, konseptin ja vaihtaa myös nimen. Sana Frank/ie viittaa reiluuteen ja rehellisyyteen. Osuuskuntana toimivan liikkeen periaatteena on kertoa tuotteiden alkuperä ja tuotantoketju mahdollisimman läpinäkyvästi. Valikoima koostuu hyvin suunnitelluista, kestävistä vaatteista ja asusteista sekä naisille että miehille. Suurin osa vaatteista on valmistettu Suomessa tai etelänaapurissa Virossa. 

Frank/ien toiminta perustuu osuuskuntalaisten aktiiviseen yhteistyöhön. Se mahdollistaa suunnittelijoiden ja heidän merkkiensä esillepääsyn. Pienelle yksittäiselle merkille tulisi kalliiksi pitää omaa liikettä Helsingin keskustassa. 

“Tämä liike on meidän suunnittelijoiden oma. Täällä pääsee tapaamaan aina jonkun meistä tekijöistä. Se on hyvä tapa vuorovaikutukselle. Kuulemme palautetta suoraan asiakkaalta”, kertoo osuuskuntaan kuuluva suunnittelija Tytti Alapieti.

Suunnittelutyö saattaa olla välillä hyvinkin yksinäistä puurtamista. On hyvä kuulua yhteisöön, jossa voi jakaa ajatuksia ja sparrata toinen toisiaan.

“Osuuskunnassa jäsenten vaihtuvuus on remontin jälkeen ollut vähäistä. Suunnittelijat ovat hyvin sitoutuneita tähän”, Alapieti kertoo. 

Yksi Frank/ien merkeistä on Tytti Alapietin ja Jenni Kolin yhteinen Mori Collective, joka koostuu Mori - ja Diamonds from Dirt -mallistoista. Vaikka merkki on vasta reilun vuoden ikäinen, suunnittelijat ovat tunteneet toisensa pitkään lumilautailun parista. He haaveilivat yhdessä omasta katuvaatemerkistä, jonka materiaalien alkuperällä olisi suuri merkitys.

“Meille on tärkeää millä tavalla vaatteissa käytetyt materiaalit ja valmistustekniikat vaikuttavat ympäristöön ja missä ne valmistetaan”, Alapieti korostaa.  

Morin mallistosta löytyy esimerkiksi luomupuuvillaisia mekkoja ja collegepaitoja. Takeissa on käytetty muun muassa Turussa kudottua ylijäämäkangasta. Jenni Kolin Diamonds from Dirt -malliston leopardiaiheiset bomber -takit ovat niin suosittuja, että asiakkaat odottavat omiaan jonotuslistalla. Kaksikon tavoitteena on saada tuotteita kansainväliseen myyntiin tulevaisuudessa, aluksi pieniä eriä esimerkiksi Saksaan ja Ruotsiin.

Frank/ien osuuskunnassa kaikki tehtävät jaetaan tasaisesti seitsemän merkin kesken ja päätökset tehdään yhdessä. Myymälävuorot ja markkinoinnin tehtävät kuten some-päivitykset suunnittelijat hoitavat vuorotellen. Myös vuokra- ja remonttikulut jaetaan. Viimeisin myymälän ilmeen uudistaminenkin järjestyi talkoovoimin. 

Koska alan kilpailu on kovaa, myymälän on pysyttävä mielenkiintoisena ja mukana  muutoksessa. Frank/iessa järjestetään myytävien merkkien mallistonjulkaisutilaisuuksia pitkin vuotta ja tapahtumia kuten pieniä keikkoja näyteikkunassa ohikulkijoiden iloksi. Tiistaista lauantaihin auki oleva liike kuuluu Design District Helsinkiin ja osallistuu säännöllisesti sen järjestämiin myyjäisiin ja muihin tapahtumiin. 

”Frank/ie -verkkokaupalle ei ole tällä hetkellä resursseja, mutta olisi mukava järjestää vaikka kiertävä pop up-myymälä”, Tytti Alapieti suunnittelee.

Jos mielii ostoksille syksyn aikana, kannattaa laajentaa totuttua reviiriä Stockmannin kulmalta hieman kauemmas ja poiketa Frank/ien kaltaisissa pienissä liikkeissä. 

Frank/ien osuuskuntaan kuuluvat merkit Jatuli, Miia Halmesmaa, KIKS, Kuula + Jylhä, Mori Collective, Uhana Design ja VEJITS.

www.frankie.fi