Ilmiöt

Juttusarjassa luonnostellaan ajankohtaisia ilmiöitä muotoilun maailmasta.

Mitä syntyy kun yhdistetään beautiful ja future? Futureful, uusi tapa löytää merkityksellistä sisältöä internetin loputtomasta bittiviidakosta, jota kahlatessa terävinkin viidakkoveitsi tylsyy.

Futureful sai alkunsa kahden nuoren miehen törmätessä vuonna 2009. Jarno Koponen oli juuri saanut toisen maisterintutkintonsa pakettiin Aallon Medialaboratoriosta ja Marko Anderson oli jättämässä työpaikkansa teknologiajätti Nokialla. Jarnon henkilökohtaista tulevaisuussimulaatiota käsittelevä maisterintyö innosti molempia. 'Siinä kohtaamisessa syntyi ne kipinät, joiden pohjalta me päätettiin, että syksyllä 2009 aloitetaan tekemään asioita yhdessä.' Harvinaista henkilökemiaa. Nyt Futureful työllistää yhteensä 8 henkilöä Helsingin Töölön toimistossaan ja on juuri saanut julkaistuksi kehittämänsä iPad-sovelluksen Yhdysvalloissa.

Mutta mennään vielä muutama askel taaksepäin. Jarno ja Marko aloittivat Futurefulin rakentamisen kahdestaan ja vähitellen mukaan liittyi huippuosaajia sekä Suomesta että Puolasta. 'Vois sanoa että meitä on hyvin kirjava joukko ihmisiä, designereita, humanisteja ja koneälyeksperttejä, joita yhdistää intohimo digitaalisuuden tulevaisuutta kohtaan.'  Tiimin jäsenten taustat ovat toisistaan poikkeavia, mikä koetaan Futurefulissa vahvuutena. Kaikki tuovat oman näkökulmansa kehitystyöhön. Kaikilla on vahvana sama palava halu 'kuinka me luodaan jotain sellaista joka oikeasti tuo lisää löytämisen iloa ihmisten arkeen.' Tavoitteena ei enempää eikä vähempää kuin onnellinen ihminen.

Mennään vielä siihen mikä Futureful oikein on? Konkreettisesti ja yksinkertaisesti kyseessä on 'ennakoiva löytämissovellus'  joka on kehitetty iPad-laitteella eli tabletilla käytettäväksi. 'Kosketusnäytön avulla olemme aivan uudella tavalla kosketuksissa tiedon ja sisältöjen kanssa. Tabletit ovat tulevaisuus, tiedon ja sisältöjen kulutuksen tulevaisuus.'  Suomessa kosketusnäytöt ovat vielä pienen piirin käytössä oleva teknologiavempain, mutta täälläkin ne kasvattavat suosiotaan tasaisesti. Ja onhan se kätevää. Tabletti mahtuu pieneenkin käsilaukkuun ja on heti käyttövalmiudessa missä oletkin. Sen kanssa voi kävellä kadulla karttaa lukien tai selata päivän lehdet aamubussissa.

Futureful löytää käyttäjän valitsemien tagien tai keywordien, eli avainsanojen avulla webbisisältöjä, jotka vastaavat käyttäjän mielenkiinnon kohteita. Sovellus oppii käyttäjästään koko ajan. Samalla Futurefulin käyttäjät vaikuttavat siihen millaista sisältöä on löydettävissä "favettamalla" ja tagaamalla mielenkiintoisia webbisivuja. Leikkisästi voi sanoa, että Futureful toimii eräänlaisena aarrekarttana, jota kaikki luovat yhdessä. Futureful ei ole kuin hakukone, jossa pitää osata hakea oikein ja rajata tarkasti että löytäisi kaiken roskan keskeltä jotain merkityksellisempää. Juuri sitä minkä äärellä moni meistä päivittäin turhautuu.

Tammikuun lopussa Futureful julkaistiin Yhdysvalloissa. Atlantin toiselle puolen mentiin ensin, koska sieltä löytyy runsaasti iPadin käyttäjiä. Siellä myös uudet asiat tulevat ensimmäisenä ja saavat tuulta alleen, jos hyvin käy. Sieltä ne myös lennähtävät muualle maailmaan. Lanseeraukseen ei liittynyt kimaltavia kokkareita eikä shamppanjapullojen poksahduksia. Niiden aika on myöhemmin. "Juuri nyt tärkeintä on luoda jotain joka voi tulla tärkeäksi osaksi ihmisten elämää," Jarno Koponen sanoo.