Ilmiöt

Juttusarjassa luonnostellaan ajankohtaisia ilmiöitä muotoilun maailmasta.

Mukavia sohvia, elokuvanäytöksiä, nimekkäitä taiteilijoita ja samppanja-baari. Niin ja tietysti myös musiikkia.

Suomi on musiikkifestivaalien luvattu maa. Kesällä niitä järjestetään lähes joka pitäjässä ja niemen nokassa. Useimpien mielikuvat ainakin isoimmista rockmusiikkifestivaaleista kietoutuvat makkaraperunan tuoksuun, bajamajoihin ja telttailuun mutaisella kentällä, toki hienoja musiikkielämyksiä unohtamatta. Hieman toisenlaiset mielikuvat hallitsevat puhuttaessa Helsingissä järjestettävästä Flow-festivaalista. Suvilahden vanhalla voimala-alueella järjestetty musiikkifestivaali on ollut edelläkävijä uudenlaisen festivaalielämyksen tarjoajana. Flow aloitti pienenä vaihtoehtoisena festivaalina VR:n vanhoilla makasiineilla. Nyt kymmenen vuotias festivaali on paisunut vuosi vuodelta suuremmaksi ja musiikillinen tarjonta on muuttunut enemmän valtavirran makuun sopivaksi. Matkan aikana myös alueen ja tapahtuman kokonaisvaltaisen visuaalisen ilmeen merkitys on kasvanut ja siihen on panostettu paljon.

Joitain vuosia sitten Flow erottui selvästi muiden festivaalien joukosta tyylikkäänä ja ajan hermolla olevien nuorten aikuisten tapahtumana. Flow toi festivaalialueelle viihtyisiä lounge-alueita seurusteluun, elokuvanäytöksiä ja huippuravintoloiden ruokaa samppanjan kanssa tarjottuna. Ilme oli mietitty tarkkaan markkinointiviestinnästä festivaalialueen roska-astioihin asti. Ja konsepti toimi. Ihmiset halusivat pyöräillä festivaalille parhaissa vaatteissaan pelkäämättä mutaista kenttää tai epäsiistejä bajamajoja. He halusivat syödä laadukasta ja terveellistä ruokaa design-tuoleilla istuskellen. Ja he olivat valmiita maksamaan siitä. Flow-lipun hinta on ollut viime vuosina reilusti korkeampi useisiin muihin festivaaleihin verrattuna.

Muut festivaalit ovat nyt seuranneet Flown viitoittamaa tietä. Yhä useammalta festivaalilta saa huippukokkien valmistamaa ruokaa tai löytää viihtyisiä istuskelualueita ja kukka-istutuksia. Pelkästään hyvän musiikin tarjoaminen ei enää riitä. Viihtyisällä alueella ihmiset viihtyvät pidempään nauttien tarjolla olevasta ruoasta ja juomasta. Haluamme kokonaisvaltaisempia elämyksiä.

 Vuoden 2013 Flow-festivaali näytti kovasti samalta kuin edellisvuotinen festivaali. Aluetta ympäröivien aitojen päällyskankaat ja osa kylteistä oli uusiokäytössä. Myös yleisilme oli pitkälti samannäköinen. Alueen toimivuutta oli kehitetty eteenpäin poistamalla ylimääräisiä aitoja ja selkeyttämällä kulkulinjoja.Uutta oli myös alueen yhtenäistäminen yhdeksi suureksi anniskelualueeksi.Näin festivaaliväen oli helpompaa siirtyä lavalta tai ruokapisteeltä toiselle ilman turhaa päänvaivaa tai kiirettä juomien nauttimisessa. Flown graafisen ilmeen takana oli suunnittelutoimisto TSTO, joka on ollut mukana aikaisempinakin vuosina.

Flow festivaalin ilmeessä tyylikäs pelkistyneisyys kohtaa rosoisen vanhan. Ja pisteenä i:n päälle kasvit ja viherseinä tuomassa raikasta vehreyttä ja viihtyisyyttä. Festivaalin alue ja elementit ovat kuin mistä tahansa trendikkäästä sisustusblogista tai tyylioppaasta. Tällaista me haluamme nähdä ja tällaisessa tilassa viihdymme, jos sisustuslehtiin on uskominen.Vuosittain Flown järjestäminen Suvilahden uniikissa ympäristössä on vaakalaudalla lähelle kohoavien uusien asuinalueiden vuoksi. Mikä on seuraava suunta, minkä festivaali ottaa? Selvää on, että menestyäkseen festivaali joutuu tarjoamaan musiikin lisäksi myös muita virikkeitä ja ohjelmaa. Ehkä Flow muuttuu yhä enemmän taide- ja kulttuurifestivaaliksi, joka tarjoaa visuaalista kulttuuria tasavertaisesti muiden taidemuotojen kanssa.