Arvio
Arviossa katsomme, koskemme ja kokeilemme nystyrät pystyssä miltä muotoilu tuntuu ja toimiiko se.
Kauppakassi kotiovelle
teksti: toimitus
kuvat: essi kuula
Edellisen numeron palvelumuotoilua käsittelevistä aiheista intoutuneena A3-lehden toimitus päätti testata käytännössä kuinka HOK-Elannon uudehko Kauppakassi-palvelu toimii.
Viime aikoina katukuvaan on ilmestynyt seinän kokoisia Alepan mainoksia, joiden pinta on täytetty elintarvikkeiden kuvilla ja niiden viivakoodeilla. "Tilaa ostokset suoraan kotiovellesi!", seinä mainostaa. Miten? Tarvitaanko siihen jokin viivakoodinlukija, hämmentynyt ohikulkija pohtii.
Pikkujouluaika kolkutteli ovella ja päätimme tilata ruokatarpeet työhuoneen pikkujouluihin kolmen päivän päähän. Ostoslistalle oli löydyttävä sopiva määrä kauden herkkuja. Avasimme Kauppakassi-sovelluksen iPhone-selaimeen. Aloitimme tuotteiden etsinnän kirjoittanalla hakukohtaan "pikkujoulut". Ei löytynyt mitään. Entäpä "illanistujaiset". Sovellus ei tunnistanut tätäkään sanaa. Yritimme etsiä kausituotteita kuten piparisuklaata ja luumumarmeladia, ilman tulosta. On ilmeisesti syötettävä juuri oikeat sanat jotta haku toimii, vaihtoehtosanoja se ei tarjoa. Ei auttanut kuin syöttää yksinkertaisimmat ja selkeät tarvitsemamme tuotteet ja näppäillä ne yksitellen selaimen hakukohtaan. Mutta tässä kohtaa iPhone-sovellus alkoi tökkiä. Pienellä ruudulla oli hankala hallita ostoslistaansa ja nähdä kaikkia tilaukseen tarvittavia kohtia. Myös nappien logiikka aiheutti pään vaivaa.
Tilasimme kauppakassimme toimitettavaksi pikkujoulupäivänä Kruununhakaan kello 17-19 välisenä aikana. Hieman ennen viittä saapui tekstiviesti, jossa kerrottiin, että tilaamamme tuotteet on kerätty Sturenkadun Alepan hyllystä ja että ne ovat jo matkalla. Jäimme odottelemaan tilausta malttamattomina.Vasta kymmenen yli seitsemän, juuri kun olimme vaipumassa epätoivoon, puhelin soi. Lähetti seisoi ostoksiemme kanssa oven takana. Vihdoin. Menimme kadulle vastaan kauan kaivattuja pikkujouluherkkujamme. Lähetti pahoitteli toimituksen viivästymistä. Tämän jälkeen oli maksun sekä kauppakassikokemuksen absurdeimman hetken aika. Lähetti kaivoi esiin maksukorttipäätteen. Koiraansa ulkoiluttamaan lähtenyt naapurin täti vilkaisi alta kulmain ohittaessaan meidät jalkakäytävällä kaupantekopuuhissa. Tunnusluvun näppäilyn ja kuitin tulostamisen jälkeen olimme valmiita. Kiitos ja näkemiin!
Palvelu sopii parhaiten sairaana kotona makaaville, pk-seudun todella kiireisille perheenäideille tai autottomalle juhlien järjestäjälle, joka tilaa kerralla paljon ja painavia tuotteita. Pienen näytön vuoksi iPhonella asiointi tuntui aluksi hankalalta. Isommalla tietokoneruudulla asiointi on varmasti selkeämpää ja sujuvampaa, kun toiminnon hoksaa ensimmäisen kokeilukerran jälkeen. Sovellus mainostaa sivuillaan, että kauppakassista voi hakea tuotteita myös ruokareseptien mukaan. Sitä kokeilemme toimituksessa seuraavaksi kun tarvitsemme jotain leipomiseen. Alepan Kauppakassin tuotevalikoima on suppea kuten lähikaupassa kuuluukin. Mutta me A3-lehden toimituksesta, toivoisimme houkuttelevampaa valikoimaa, jossa olisi kattavasti myös kausituotteita ja joka vastaisi esimerkiksi suuremman myymälän kuten Stockmann Herkun ja Eat&Joy Maatilatorin valikoimia.
Alepa Kauppakassin takana on kotimainen Foodie.fm-palvelu. Helsinkiläisen Digital Foodien kehittämä palvelu on käytössä myös Iso-Britanniassa ruokakauppaketju Tescossa.